آزمایشات آبلیمو(تشخیص آبلیموی طبیعی از تقلبی)

آزمایشات آبلیمو

سلام به شما دوست عزیز علم فودی. ممنونیم که علم فود رو برای آشنایی با آزمایشات آبلیمو و تشخیص آبلیموی تقلبی از طبیعی انتخاب کردید. تا پایان این مطلب با علم فود همراه باشید.

 

آبلیموی طبیعی چیست؟

آبلیموی طبیعی حاصلِ لیموترش از جنس مرکبات (سیتروس) هست. یه فراورده تخمیرنشده ولی قابل تخمیر که با روش های مکانیکی از اندوکارپ میوه تازه، سالم و رسیده ی لیموترش به دست میاد. آبلیموی طبیعی یه محصول مفید که سرشار از ترکیبات مفیدِ مثل ویتامین ها (مخصوصا ویتامین C)، ترکیبات پلی فنلی و 22 ترکیب ضد سرطانی از حمله لیمونین.

لیمونین، روغن طبیعی لیمو هست که از رشد تومورهای سرطانی جلوگیری میکند. از آنجایی که آبلیمو محصولی پرفروش هست امکان تقلب در اون خیلی زیاد می باشد. اما راه های مختلفی وجود داره که بتوان آبلیموی طبیعی را از صنعتی تشخیص داد.

 

ویژگی های آبلیموی طبیعی

ویژگی های آبلیموی تازه و طبیعی:

1 .رنگ زرد یا زرد کهربایی

2 .طعم ترشی مایل به تلخی

3 .دارای بوی طبیعی لیموترش

4.حداقل مواد لرد (عامل کدورت) 1گرم در لیتر

دوره های تخصصی آزمایشگاه مواد غذایی

دوره آزمایشگاه شیمی مواد غذایی

آموزش صفر تا صد آزمایشگاه شیمی مواد غذایی به صورت عملی در سایت علم فود به همراه گواهینامه معتبر آموزشی

دوره آزمایشگاه میکروبی مواد غذایی

دوره تخصصی آزمایشگاه میکروبیولوژی مواد غذایی به همراه آموزش اصول تخصصی کار در آزمایشگاه مواد غذایی

تقلبات رایج در تولید آبلیمو

1 .مقداری کاه زبر را با آب ولرم مخلوط کرده و مدتی به حال خود قرار مي دهند که در این صورت پس از مدت کوتاهی مایع زردرنگی حاصل مي شود، آن را مدتی روی ليموی آب گرفته و گاه چرخ شده قرار داده وسپس پوست ليموها را جدا کرده و مقداری اسيد سيتریک یا جوهر ليمو به آن اضافه مي کنند

این مقاله رو از دست نده:  صفر تا 100آزمایشات روغن های خوراکی

2 .مقداری آب به ليموی آب گرفته و چرخ شده اضافه کرده و پس از مدتيی مخلوط را به هم زده قسمت مایع را جدا کرده و مقداری جوهر ليمو به آن اضافه می کنند

 

آزمایشات آبلیمو (روش تشخیص تقلبات آبلیمو)

اندازه گیری عناصر

یکی از آزمایشات آبلیمو، اندازه گیری املاح معدنی در این محصول هست.ماده معدنی اصلی در آبلیموی طبیعی پتاسیم هست. از طریق اندازه گیری میزان پتاسیم میتوان به تقلبات آبلیمو پی برد. میزان پتاسیم که با روش فلیم فتومتری (دستگاهی برای اندازه گیری غلظت یون ها) اندازه گیری میشود در نمونه های تقلبی پایین تر از نمونه های طبیعی هست.

 

اندازه گیری ترکیبات پلی فنولیک

اندازه گیری ترکیبات پلی فنولیک با اسپکتروفتومتر یکی از روش های تشخیص تقلبات در آبلیمو است. چرا که میزان ترکیبات پلی فنولی از جمله فلاوونوئیدها که خاصیت انتی اکسیدانی دارند در آبلیموی طبیعی بیشتر از تقلبی است. (برای آشنایی با اسپکتروفتومتری، مقاله کاربرد اسپکتروفتومتری در صنایع غذایی را مطالعه کنید)

آزمایشات-آبلیمو،-تشخیص-آبلیموی-طبیعی-از-تقلبی

اندازه گیری اسیدیته آبلیمو

یکی دیگر از آزمایشات آبلیمو، اندازه گیری اسیدیته است.اسیدیته آبلیمو حداقل باید 5/5 (گرم در صد) برحسب اسید سیتریک باشه. که برای اندازه گیری اسیدیته 5 سی سی از نمونه رو در یک ارلن میریزیم و سود 0.1 نرمال با افزودن معرف فنل فتالئین تا ایجاد رنگ صورتی پایدار تیتر میکنیم و نتیجه رو بر حسب اسید سیتریک محاسبه میکنیم.

 

اندازه گیری بریکس

بریکس آبلیمو را با رفرکتومتر اندازه میگیریم که میزان مواد جامد محلول در آب آبلیموی طبیعی باید 5/7 (گرم در صد) در دمای 20درجه سلسیوس باشد.( برای آشنایی رفرکتومتر، مقاله کاربرد رفراکتومتر درصنایع غذایی را مطالعه کنید)

این مقاله رو از دست نده:  آزمون اندازه گیری رطوبت پنیر موزارلا(پنیر پیتزا)

 

اندازه گیری چرخش نوری در آبلیمو

اندازه گیری چرخش نوری آبلیمو با پلاریمتر یکی دیگر از روش های تشخیص تقلب در آبلیمو است. زیرا ترکیباتی در آبلیموی طبیعی وجود دارد که باعث میشود زاویه چرخش نور در پلاریمتر بیشتر شود. مثلا در آبلیموی طبیعی اسید مالیک وجود دارد اما در آبلیموی تقلبی این اسید وجود ندارد. در نتیجه میانگین چرخش نوری در نمونه های طبیعی 1/82 اما در نمونه های تقلبی 0.65 هست.

 

اندازه گیری سیترات سدیم

بعضی از کارخانه های که آبلیموی تقلبی تولید میکنند برای ایجاد امولسیون مناسب، سیترات سدیم اضافه میکنند که به راحتی قابل تشخیص است. افزودن اینگونه ترکیبات را میتوان با دستگاه کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا تشخیص داد.

آزمایشات آبلیمو(تشخیص آبلیموی طبیعی از تقلبی)

 

اندازه گیری اسید آمینه

اندازه گیری میران اسیدهای آمینه نیز از دیگر روش های تشخیص آبلیموی طبثیعی از تقلبی است. بالاترین میزان اسیدامینه های موجود در آبلیموی طبیعی، آسپارتیک اسید، گلوتامیک اسید، پرولین، آسپارژین و سرین هست. که میزان اسیدهای آمینه با روش کروماتوگرافی سنجیده میشود. میزان اسیدهای آمینه نمونه های تقلبی پایین تر از نمونه های طبیعی هست. (برای آشنایی با کروماتوگرافی، مقاله کاربرد کروماتوگرافی در صنایع غذایی را مطالعه کنید)

 

دوره آموزشی متخصص آزمایشگاه مواد غذایی 

مجموعه علم فود به عنوان همکار آموزشی غذا و دارو، دوره آزمایشگاه میکروبی مواد غذایی و آزمایشگاه شیمی مواد غذایی را به صورت کاملا عملی و تحلیلی تهیه کرده است. در این دوره آزمایش های مهم شیمی مواد غذایی از جمله جدول تغذیه ای مواد غذایی که جزء آزمایشات مهم هستند به صورت کاملا عملی آموزش داده شده است. از مواردی که در دوره عملی آزمایشگاه شیمی آموزش داده شده میتوان به اندازه گیری پروتئین، چربی، قند، نمک، اسیدیته، خاکستر، دانسیته، رطوبت و آزمایشات تخصصی مهم دیگر مانند اندازه گیری کلسیم در مواد غذایی اشاره کرد.

این مقاله رو از دست نده:  صفر تا 100 شناسایی اشرشیاکلی در مواد غذایی

همچنین در دوره آزمایشگاه میکروبیولوژی مواد غذایی سعی شده چالش های احتمالی در آزمایشگاه میکروبی مواد غذایی بررسی و راه حل هایی برای آن ارائه گردد. نحوه رقت سازی، ساخت محیط کشت، بررسی استاندارد، نحوه افزودن مکمل ها و نحوه کشت و شمارش میکروارگانیسم های مهم و مشترک بین مواد غذایی در این دوره آموزش داده شده است. برای آشنایی با این دوره ها بر روی ثبت نام و شروع یادگیری دوره های شیمی و میکروب کلیک کنید (بعد از گذراندن این دوره ها امکان دریافت گواهی مورد تایید سازمان غذا و دارو با مجموعا 20 امتیاز وجود دارد).

دوره های تخصصی آزمایشگاه مواد غذایی

دوره آزمایشگاه شیمی مواد غذایی

آموزش صفر تا صد آزمایشگاه شیمی مواد غذایی به صورت عملی در سایت علم فود به همراه گواهینامه معتبر آموزشی

دوره آزمایشگاه میکروبی مواد غذایی

دوره تخصصی آزمایشگاه میکروبیولوژی مواد غذایی به همراه آموزش اصول تخصصی کار در آزمایشگاه مواد غذایی

علم فود

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

از 1 تا 5 امتیاز دهید

میانگین رتبه 4.7 / 5. تعداد رای: 45

اولین نفری باشید که نظرتون رو ثبت میکنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

علم فود در شبکه های اجتماعی

  • مطالب تخصصی در حوزه صنایع غذایی
  • آموزش های کاربردی و عملی آزمایشـات
  • بررسی چالش خـطوط تولید مواد غذایی
  • آموزش کنکـــــور ارشد صنــــــایع غذایی