12 وظیفه مسئول فنی صنایع غذایی + حقوق1403

وظایف مسئول فنی صنایع غذایی

وظایف مسئول فنی صنایع غذایی چیست؟ حقوق مسئولین فنی صنایع غذایی1403 چه قدر است؟ سلام به شما دوست عزیز علم فودی. ممنونیم که علم فود رو برای آشنایی با وظایف مسئول فنی صنایع غذایی انتخاب کردید. تا پایان این مطلب با علم فود همراه باشید.

 

تعریف مسئول فنی در صنایع غذایی

به چه کسی مسئول فنی گفته میشه؟

مسئول فنی صنایع غذایی به کسی گفته میشود که که شرایط لازم برای کنترل و نظارت تولید در کارگاه ها و کارخونه های مواد غذایی رو دارا باشد. برای مسئول فنی شدن باید حداقل مدرک کارشناسی و مورد تایید کمیته فنی و قانونی رو داشته باشید. هر کارگاه یا کارخونه تولید مواد غذایی زمانی که می خواهد، پروانه بهره برداری بگیرد، باید یک مسئول فنی تایید شده از طرف اداره کل نظارت بر مواد غذایی را داشته باشد و پروانه مسئول فنی رو اخذ کرده باشد.

وظایف مسئول فنی صنایع غذایی

1.کنترل مواد خام اولیه توسط مسئول فنی

مسئول فنی صنایع غذایی باید کیفیت تمامی مواد اولیه مصرفی در کارخانه را کنترل کند. این مواد اولیه شامل مواد خام مثل شیر خام، گوشت خام و… هست، مواد اولیه فراوری شده (موادی که یک مرحله فرایند بر روی آونها اعمال شده مثل شکر و نشاسته) و مواد لازم جهت بسته بندی مثل فویل های بسته بندی، ظروف و…)

برای مثال مسئول فنی کارخانه لبنیات، باید کیفیت شیرخام را از نظر ویژگی های خاص شیمیایی و ارگانولپتیکی، مطابق استانداردها و دستورالعمل های اداره نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی کنترل کند. تایید گواهی بهداشت و سلامت کالای ورودی قبل از عقد قرارداد خرید و قبل از ورود کالا به کارخانه باید توسط مسئول فنی صنایع غذایی انجام بگیرد.

یا مثلا اگر مسئول فنی کارخانه تولید سوسیس و کالباس باشید، باید تمام مواد اولیه برای تولید سوسیس و کالباس مانند گوشت، مواد پرکننده، نمک، شکر، ادویه جات و.. را را از نظر شیمیایی و مخصوصا میکروبی بررسی کنید. در واقع انجام آزمایشات شیمی مواد غذایی بیشتر بر روی محصول نهایی اهمیت دارد. مثلا اندازه گیری، چربی، نمک و میزان پروتئین فراورده های گوشتی.

 

وظایف مسئولین فنی صنایع غذایی

2.کنترل آب کارخانه

کنترل آب مصرفی کارخانه از دیگر وظایف مسئول فنی صنایع غذایی هست. اقداماتی که لازم هست تا مسئول فنی کارخانه صنایع غذایی برای کنترل اب مصرفی انجام بدهد شامل انجام آزمایشات میکروبی و شیمیایی مطابق استاندارد آب آشامیدنی به صورت دوره ای حداقل یکبار در سال، اندازه گیری و کنترل باقی مانده کلر که باید به صورت روزانه تست و مستند سازی بشود. مورد دیگر کنترل دوره ای مخازن آب در کارخانه هست که باید همه مخازن آب در کارخانه به صورت دوره ای از نظر بهداشتی بررسی، نظافت و ضدعفونی بشود.

همانطور که میدانید آب از مواد اولیه مورد استفاده در بیشتر محصولات غذایی می باشد. مانند کنسرو شوریجات و ترشیجات، کیک و فراورده های شیرینی، سوسیس و کالباس و غیره. در نتیجه بسیار مهم است که آب مورد استفاده از نظر بهداشتی کاملا بررسی شود. همچنین آب برای مصارف شست و شو نیز کاربرد دارد که از نظر بعضی از فاکتورها باید بررسی گردد.

 

.-آزمون-های-میکروبی-آب-آشامیدنی، وظایف مسئول فنی صنایع غذایی

3.نظارت بهداشتی در کارخانه

مسئول فنی صنایع غذایی باید نظارت بهداشتی در واحد تولیدی داشته باشد. این نظارت بهداشتی مربوط به بررسی GMP و GHP در همه مراحل و عملیات مربوط به تولید هست که در واقع بهداشت عمومی کارخانه، بهداشت کارکنان، نظافت و بهداشت در خط تولید، کنترل حشرات و جانوران موذی و … را شامل میشود. مسئول فنی باید به بحث CIP واحد تولیدی نظارت داشته باشد، که در این رابطه مسئول فنی صنایع غذایی موظف هست که غلظت محلول های شست و شو، دما و زمان شستشوی خط تولید رو کاملا کنترل کند.

دوره های تخصصی آزمایشگاه مواد غذایی

دوره آزمایشگاه شیمی مواد غذایی

آموزش صفر تا صد آزمایشگاه شیمی مواد غذایی به صورت عملی در سایت علم فود به همراه گواهینامه معتبر آموزشی

دوره آزمایشگاه میکروبی مواد غذایی

دوره تخصصی آزمایشگاه میکروبیولوژی مواد غذایی به همراه آموزش اصول تخصصی کار در آزمایشگاه مواد غذایی

مسئول فنی، نظرات فنی و بهداشتی خودش رو باید کتبا به کارفرما گزارش بدهد و کارفرما موظف هست تا این نظرات را اعمال کند این خیلی مهم هست که مسئول فنی در همه مراحل تولید حضور داشته باشد و در واقع باید نظارت دائم در امر تولید داشته باشد (در غیر این صورت، در پرونده اش اخطار درج میشود و اگر باز هم تکرار شود، جریمه نقدی داریم و باز هم در صورت تکرار متاسفانه پروانه تا شش ماه تعلیق میشود)

 

4.نظارت بر رعایت فرمولاسیون مطابق پروانه ساخت

از دیگر وظایف مسئول فنی صنایع غذایی این هست که باید بر روند تولید محصول، مخصوصا رعایت فرمولاسیون مطابق پروانه ساخت نظارت کند. به خاطر همین یک نسخه از تصویر پروانه ساخت کارخانه باید در اختیار مسئول فنی قرار بگیرد. مسئول فنی باید  هر کونه عدم انطباق فرمولاسیون با پروانه ساخت در هر مرحله از تولید رو کتبا به مدیریت ارشد واحد تولید گزارش کند.

این مقاله رو از دست نده:  آیا روغن پالم در لبنیات استفاده میشود؟

وظایف مسئولین فنی صنایع غذایی چیست؟

5.بررسی عملکرد دستگاه ها

یکی دیگه از وظایف مسئول فنی، کنترل محصول تولیدی و بررسی عملکرد دستگاه ها هست. مثلا کنترل دمای دستگاه پاستوریزاتور در خط تولید فراورده های لبنی، کنترل عملکرد دستگاه بسته بندی کیک و کلوچه، کنترل دستگاه جت پرینتر از نظر درج صحیح تاریخ و ….به طورکلی، مسئول فنی باید در سه جا حضور فعال در کارخانه داشته باشه : در زمان مصرف مواد اولیه، در زمان تولید، در زمان بسته بندی

 

6.کنترل کیفیت محصول نهایی

مسئول فنی صنایع غذایی باید کیفیت محصول نهایی رو هم کنترل کند. بنابراین باید از بچ های مختلف تولید در طول روز و یا شیفت کاری نمونه برداری کند و آزمایش های لازم (میکروبی و شیمیایی) رو بر روی آنها انجام بدهد. همچنین باید موارد برچسب گذاری با اتیکت تاییدشده توسط اداره نظارت باشد.

مسئول فنی باید بسته بندی محصول رو از نظر مناسب بودن آن تایید کند و نمونه شاهد را در  انبار قرنطینه کارخانه نگهداری کند. مسئول فنی باید یک گزارش روزانه از نتایج ازمایش برای محصولات تولیدی تهیه کند. در مواردی که کارخانه برای انجام آزمایشات خاص مثل آزمون فلزات سنگین با آزمایشگاه همکار قرار دارد، مسئول فنی باید باید نمونه را طبق قرارداد به آزمایشگاه همکار بفرستد.

 

7.انجام نمونه برداری درست

مسئول فنی باید نمونه برداری درست انجام بدهد. نمونه ای که برداشته میشود جزئی از کل محموله هست در نتیجه ویژگی های آن قابل تعمیم به کل محموله هست. به همین دلیل انجام نمونه برداری درست طوری که نمونه برداشته شده بتواند نماینده کل کالا باشه اهمیت زیادی دارد.

 

 مسئول فنی صنایع غذایی

 

8.تایید صلاحیت محصول تولید شده

یکی از مهم ترین وظایف مسئول فنی صنایع غذایی، تایید صلاحیت محصول تولید شده هست. یعنی چی؟ اینکه مسئول فنی عهده دار بررسی کیفیت محصول نهایی باشد یا نه بستگی به تنوع و حجم تولید کارخونه دارد. خب در بعضی از واحد های تولیدی به دلیل تنوع و حجم بالا واحد تولیدی، واحد کنترل کیفیت به صورت یک بخش مجزا تعریف میشود، اینجا دیگر مسئولیت آزمایشگاه و انجام آزمایشات با افراد دیگه ای به غیر از مسئول فنی هست که اینجا مسئول فنی فقط باید بر صحت انجام آزمایشات نظارت داشته باشد.  اما اگر بخش کنترل کیفیت به صورت مجزا تعریف نشده باشد، مسئول فنی باید آزمایشات رو انجام بدهد.

 

9.جلوگیری از محصولات نامنطبق

مسئول فنی به عنوان کسی که ضامن کنترل کیفیت و ایمنی محصولات تولیدی هست باید مصرف و عرضه محصولات نامنطبق جلوگیری کند و در مواردیکه به دلیل تولید محصولات نامنطبق، خط تولید پلمپ بشود، این مسئول فنی هست که این پلمپ را باید حفظ کند.

10.آموزش به کارکنان

یکی دیگه از وظایف مسئول فنی صنایع غذایی، آموزش کارکنان مخصوصا کارگران قسمت خط تولید و بسته بندی کارخانه هست که این آموزش در زمینه بهداشت عمومی، فردی، بهداشت خط تولید و مواد غذایی و در صورت نیاز آموزش های تخصصی در زمینه مرتبط با کار هست.

آزمایشات-مواد-غذایی،-مسئول-فنی-صنایع-غذایی

11.نظارت بر روند برچسب گذاری محصولات

مورد دیگه این هست که مسئول فنی باید بر اجرای ضوابط برچسب گذاری محصولات، نظارت داشته باشد و حتما موارد نه گانه باید به صورت درست بر روی محصول درج بشود. این موارد نه گانه شامل نام و نوع محصول، ترکیبات، شماره پروانه ساخت، تاریخ تولید و انقضاء، سری ساخت، وزن و حجم فراورده، شرایط نگهداری در صورت لزوم، آدرس کارخانه و جمله ساخت ایران هست.

 

12.بررسی و تایید GMP

مسئول فنی صنایع غذایی باید GMP واحد تولیدی رو بررسی و تایید کند بنابراین باید آشنایی عمومی با GMP داشته باشد.

 

فرم های مهم مسئولین فنی صنایع غذایی

برای دانلود فرم های مهم مسئولین فنی صنایع غذایی بر روی لینک های زیر کلیک کنید:

چک لیست prps

فرم درخواست صدور پروانه ساخت مواد غذایی

فرم تعهدنامه مسئول فنی (فرم11)

فرم سه برگی معاونت غذا و دارو

آموزش ثبت منبع در سامانه ttac

فرم تعهد عدم تراریختگی

فرم تسویه حساب مسئول فنی

فرم معرفی جانشین مسئول فنی

فرم PMF کارگاه های مواد غذایی

متن معرفی نامه مسئول فنی به غذا و دارو

دانلود فرم بازرسی مواد اولیه ورودی

دانلود چک لیست مدیریت پسماند و ضایعات

فرم تعهد و سوگندنامه مسئول فنی صنایع غذایی

دانلود فرم قرارداد مسئول فنی صنایع غذایی

دانلود فرم گواهی امضاء مسئول فنی

این مقاله رو از دست نده:  دانلود دستورالعمل دریافت نمونه

فرم دریافت نشان سیب سلامت

دوره توجیهی بدو خدمت مسئولین فنی صنایع غذایی

 

حقوق مسئول فنی صنایع غذایی و آرایشی بهداشتی 1403

حقوق پایه هر مقطع،جمع سه رقم ( پایه تخصص + حق فنی + مبلغ سوابق ) میباشد. حقوق مسئول فنی صنایع غذایی و آرایشی و بهداشتی در سال 1403 به شرح ذيل می باشد:

حقوق پایه کارشناسی، بدون احتساب سابقه: 9میلیون و 730 هزار تومان (در مقطع لیسانس)

حقوق پایه کارشناسی ارشد، بدون احتساب سابقه: 11 میلیون و 730 هزار تومان (در مقطع فوق لیسانس)

حقوق پایه دکتری، بدون احتساب سابقه: 13 میلیون و 730 هزار تومان (در مقطع دکتری)

حق فنی : 2 میلیون تومان (به دلیل مسئولیت حقوقی و ضمانت کمی و کیفی محصول)

حق مسئولیت : 3 میلیون و 500 هزار تومان ( برای همکارانی که به جز مسئول فنی، مسئولیت هایی مانند کنترل کیفیت، کارشناس آزمایشگاه، تحقیق و توسعه، مدیریت تولید، امور واردات و صادرات، را نیر بر عهده دارند. هر کدام از این موارد یک حق مسئولیت هستند و برای هر کدام حداقل یک میلیون و 500 هزار تومان باید دریافت کنند. البته برای بیشتر شدن آن باید با کارفرما توافق کنند)

بن خواربار : یک میلیون و 400 هزارتومان

حق مسکن : 900 هزارتومان

حق اولاد : 700 هزارتومان

مبلغ عیدی : 21 میلیون و 500 هزارتومان

حق عائله مندی : 500 هزارتومان

دستورالعمل-نمونه-برداری-از-مواد-غذایی

نکات مهم در مورد حقوق مسئولین فنی صنایع غذایی و آرایشی و بهداشتی

1. شب کاری از ساعت ۲۲ الی ۶ صبح می باشد و ۳۵ درصد به دستمزد آن ساعت ها اضافه می گردد.

2.اگر دارای سابقه کار هستید، سال های سوابق شما باید در دویست و ده هزارتومان ضرب و به پایه حقوقتان اضافه شود. برای مثال اگر 5 سال سابقه کار دارید یک میلیون و 50 هزارتومان در عقد قرارداد جدید باید به حقوق شما اضافه شود.

3.دستمزد ماهانه واحدهای پاره وقت: کارگاهی، صادرات و واردات، مشاغل خانگی و ظرفیت خالی به نسبت روزهای کارکرد می تواند کمتر از میزان مصوب باشد، مشروط بر اینکه این میزان کمتر از ۵۰ درصد کل دستمزد مندرج در جدول فوق نباشد.

4. مبالغ برای ۳۰ روز کاری تعیین شده؛ بدیهی است در ماه های ۳۱ روز، یک روز مزد کامل به صورت مازاد تعلق میگیرد.

5.جهت دریافت حق اولاد، داشتن حداقل ۷۲۰ روز سابقه بیمه ضروری است و نیز جنسیت مسئول فنی و تعداد اولاد در این خصوص تاثیری نداشته و به طور کامل پرداخت می شود.پ

6. در زمان عقد قرارداد براي اولين بار در شرکت جديد و یا عقد قرارداد جدید با شرکتی که در آن شاغل هستید: اگر شاغل در همان شرکت قبل هستيد و يک سال به سوابق شما اضافه شده و قرارداد جدیدی فی ما بین خود منعقد ننموده اید، ۲۱۰۰۰۰ تومان به عنوان پایه سنوات به پايه سال قبل شما اضافه می گردد.

7.هر ساعت اضافه کار: مبلغ دستمزد(حقوق پایه+مزایای تبع شغلی مانند: حق مسئولیت،حق جذب، نوبت کاری، شب کاری و …) را تقسیم بر عدد ۳۰ نموده و نتیجه را که مزد یک روز می باشد تقسیم بر ۷/۳۳ نمایید. سپس عدد به دست آمده را در عدد ۱/۴ ضرب نمایید. این مبلغ میزان یک ساعت اضافه کار شما می باشد.

8.حتما در قرارداد، هزينه اياب و ذهاب با توجه به نرخ کرايه تاکسی سال ۱۴۰۳ به صورت رفت و برگشت از درب شرکت تا منزل درج گردد. واگر شرکت داراي سرويس رفت و آمد می باشد درقرارداد قيد شود که : با سرويس رفت و آمد.

9.تمام سوابق کاری مرتبط با صنعت غذا و آرایشی بهداشتی از قبیل مسئول فنی، مسئول یا کارشناس آزمایشگاه، کارشناس ناظر تولید، کارشناس یا مدیر تحقیق و توسعه(R&D)، جانشین مسئول فنی و … جزو سوابق مسئول فنی محسوب می گردد.

10.قرارداد در ۳ نسخه به صورت تايپ شده ( نسخه اول متعلق به مسئول فنی، نسخه دوم مربوط به کارفرما و نسخه سوم مربوط به انجمن) بدون لاک خوردگی و قلم خوردگی و با رعايت موارد جدول فوق تنظيم گردد.

موارد گفته شده در بالا یک نمونه از حقوق تعریف شده برای مسئولین فنی صنایع غذایی و آرایشی و بهداشتی هست که برای کل کشور قابلیت اجرایی دارد. برای اطلاع دقیق تر از میزان حقوق دریافتی باید به انجمن مسئولین فنی استان خود مراجعه کنید.

 

چگونه پروانه مسئول فنی صنایع غذایی را دریافت کنیم؟

یک نکته ای که باید در نظر داشته باشید قبلا پروانه مسئول فنی گفته میشد اما در حال حاضر به نام کارت فعالیت صادر میشود. یکی از سوالات متداولی که توسط برخی از افراد پرسیده میشود این است که چگونه کارت فعالیت مسئول فنی را باید دریافت کنیم؟ به این نکته توجه کنید که الزام دریافت کارت فعالیت مسئول فنی برای زمانی است که در شرکت یا واحد تولیدی استخدام شوید.

این مقاله رو از دست نده:  صفر تا 100 آزمون های میکروبی نوشابه گازدار

بعد از استخدام و تایید غذا و دارو باید اقدام به دریافت کارت نمایید. پیشنهاد میکنیم مقاله زیر ار در سایت علم فود مطالعه کنید. مراحل دریافت کارت مسئول فنی به صورت کامل و واضح توضیح داده شده است:

مراحل-دریافت-کارت-مسئول-فنی

 

دوره بدو استخدام مسئولین فنی صنایع غذایی

در دوره بدو استخدام مسئولین فنی که در سایت علم فود به صورت ویدیویی ارائه شده و در بستر اپلیکشین قابل مشاهده می باشد، تمامی سرفصل های مهم غذا و دارو که مسئولین فنی صنایع غذایی در بدو ورود به کار باید بدانند آموزش داده شده است. بعد از گذراندن دوره، گواهی مورد تایید سازمان غذا و دارو با ۵ امتیاز ارائه میشود. برای آشنایی با دوره بر روی مشاهده آموزش کلیک کنید:

 

دوره های آموزشی آزمایشگاه مواد غذایی

کنترل کیفیت و آزمایشگاه مواد غذایی

آزمایشگاه مواد غذایی

مجموعه علم فود به عنوان همکار آموزشی سازمان غذا و دارو، آموزش آزمایشگاه های کنترل کیفیت محصولات غذایی را به صورت عملی و تحلیلی تهیه کرده است. برای آشنایی و ثبت نام در این دوره های آموزشی بر روی مشاهده دوره ها کلیک کنید. (بعد از گذراندن این دوره ها، امکان دریافت گواهی معتبر و مورد تایید سازمان غذا و دارو با امتیاز آموزشی وجود دارد).

 

 

رشته های مورد تایید سازمان غذا و دارو برای مسئولین فنی

کدام رشته های تحصیلی میتوانند در سمت مسئول فنی صنایع غذایی فعالیت کنند؟ نکته بسیار مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که برای مسئول فنی شدن حتما باید حداقل مدرک کارشناسی مورد تایید غذا و دارو را داشته باشید. بعضی از رشته ها برای کار در واحدهای تولیدی صنایع غذایی مورد تایید غذا و دارو است.

برای مثال در مورد محصولات نوشیدنی مانند قهوه و چای، گرایش صنایع غذایی، تغذیه، دامپزشکی، رشته شیمی، میکروبیولوژی و مهندسی شیمی با گرایش صنایع غذایی میتوانند به عنوان مسئول فنی واحد تولیدی فعالیت کنند.

اما برای واحد تولیدی گوشت و مرغ فراوری شده، رشته های صنایع غذایی، تغذیه، دامپزشکی و مهندسی شیمی با گرایش صنایع غذایی میتوانند به عنوان مسئول فنی واحد تولیدی فعالیت کنند اما رشته شیمی و میکروب نمیتوانند. برای آشنایی کامل با رشته ها و نام واحدهای تولیدی بر روی عکس زیر کلیک کنید:

چارت مسئول فنی صنایع غذایی، رشته های مورد تایید غذا و دارو

 

پاسخ به سوالات متداول در مورد مسئول فنی صنایع غذایی

در این قسمت به برخی از سوالات متداول در مورد شغل مسئول فنی و مسائل مربوط به آن پاسخ میدهیم:

1. برای تمدید کارت فعالیت مسئول فنی باید دوره بگذرانیم؟

بعد از گذشت یک سال زمانی که تاریخ اعتبار کارت فعالیت مسئول فنی تمام میشود و مجدد باید تمدید گردد، باید در طول یک سالی که کارت فعالیت داشتید، معادل 25 امتیاز آموزشی را بگذرانید. دوره هایی که در سایت علم فود ارائه شده است دارای امتیاز غذا و دارو می باشد. در نهایت گواهی دوره ها را در کارتابل بارگذاری کنید تا کارشناس مربوطه تایید نماید. همچنین کارت فعالیت قبلی را مجدد پرینت بگیرید و تاریخ سال جدید را وارد کنید.

 

2.برای تمدید پروانه مسئول فنی از چه زمانی باید اقدام کرد؟

برای تمدید پروانه مسئول فنی باید یک ماه قل از منقضی شدن پروانه که در حال حاضر کارت فعالیت گفته میشود اقدام کنید.

 

3.تاریخ اعتبار کارت فعالیت مسئول فنی را از کجا متوجه بشیم؟

برای مشخص کردن تاریخ اعتبار کارت مسئول فنی باید با مدیرعامل واحد تولیدی توافق کنید که معمولا تاریخ اعتبار را یک ساله مشخص میکنند (از روزی که استخدام شدید و قبول مسئولیت کردید)

 

4. بیمه مسئول فنی به چه صورت است؟

مسئول فنی طبق قرارداد، تحت پوشش تامین اجتماعی قرار میگیرد و مستندات آن توسط کارفرما باید در اختیار انجمن صنفی قرار بگیرد.

 

5. کد بیمه مسئول فنی چند است؟

کد بیمه مسئول فنی 027098 و 050325 است.

 

6.کارت فعالیت مسئول فنی را از کجا باید دانلود کنیم؟

کارت فعالیت مسئول فنی را باید از طریق کارتابل مدیرعامل دانلود کنید.

 

مسئولین فنی صنایع غذایی چه دوره های آموزشی باید بگذرانند؟

دوره های آموزشی زیر به مسئولین فنی صنایع غذایی پیشنهاد میشود:

دوره بدو خدمت مسئولین فنی

دوره های آزمایشگاه مواد غذایی

 

دوست عزیز علم فودی اگر دوست دارید مطالب بیشتری در زمینه صنایع غذایی بدونید حتما پیج اینستاگرام علم فود رو دنبال کنید(کافیه روی عکس زیر کلیک کنید تا وارد پیج بشید).

مسئول فنی صنایع غذایی

علم فود

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

از 1 تا 5 امتیاز دهید

میانگین رتبه 4.9 / 5. تعداد رای: 130

اولین نفری باشید که نظرتون رو ثبت میکنید

8 پاسخ

  1. سلام بنده لیسانس مهندسی شیمی هستم میتوانم در کارخانه های تولید خوراک دام و طیور و تولید شیرینی و از این قبیل به عنوان مسئول فنی استخدام شوم .

    1. با سلام و احترام
      در انتهای این مقاله بخشی تحت عنوان رشته های مورد تایید سازمان غذا و دارو برای مسئولین فنی وجود دارد که با کلیک بر روی عکس میتوانید مشاهده کنید که رشته شیمی در کدام واحدهای تولیدی میتواند فعالیت نماید.

  2. با سلام
    آیا میشود در یک شرکت مواد غذایی مسئول فنی و در شرکت دیگری مدیر عامل شد؟

  3. من هم دوره بدو خدمت و هم آزمایشگاه میکروبی و شیمی مواد غذایی رو گذروندم. خیلی راضی بودم. سپاس فراوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

علم فود در شبکه های اجتماعی

  • مطالب تخصصی در حوزه صنایع غذایی
  • آموزش های کاربردی و عملی آزمایشـات
  • بررسی چالش خـطوط تولید مواد غذایی
  • آموزش کنکـــــور ارشد صنــــــایع غذایی